top of page

Publicerad:

17 feb. 2025

Laddinfrastruktur för elbilar i Brf - strategisk planering

Allt fler medlemmar i bostadsrättsföreningar skaffar elbilar eller laddhybrider, vilket skapar behov av laddmöjligheter i anslutning till boendet. För styrelsen gäller det att ligga steget före och planera för en infrastruktur som är framtidssäkrad, kostnadseffektiv och rättvis för alla medlemmar. Denna guide hjälper er genom hela processen från behovsanalys till färdig laddlösning.

Laddinfrastruktur för elbilar i Brf - strategisk planering

Nuläge och framtida behov


Innan beslut om laddinfrastruktur fattas behöver styrelsen kartlägga nuvarande och framtida behov i bostadsrättsföreningen.


Kartläggning av nuläge


En grundlig kartläggning bör inkludera:


  • Nuvarande elbilsinnehav – Hur många elbilar och laddhybrider finns i föreningen idag?

  • Medlemmarnas planer – Genomför en enkät om medlemmarnas planer för byte till elbil

  • Parkeringsförhållanden – Antal platser, ägande/upplåtelseform, elförsörjning till parkeringsområden

  • Befintlig elkapacitet – Fastighetens huvudsäkring och tillgänglig kapacitet i elcentraler

  • Tidigare utredningar – Har frågan diskuterats tidigare, finns äldre offerter eller utredningar?


Prognos för framtida behov


Statistiken visar att elbilsförsäljningen ökar exponentiellt. För att undvika underdimensionering bör föreningen:


  • Planera för att minst 25-30% av parkeringsplatserna har laddmöjlighet inom 5 år

  • På längre sikt (10-15 år) behöver sannolikt merparten av platserna förberedas för laddning

  • Beakta att laddhybrider och elbilar har olika laddeffektbehov

  • Ta hänsyn till lokala förutsättningar som socioekonomiska faktorer och kollektivtrafikutbud


Utbyggnadsstrategi


För att hantera osäkerheten i prognoser kan föreningar välja mellan olika utbyggnadsstrategier:


  • Stegvis utbyggnad – Börja med några laddplatser och bygg ut efterhand som behovet ökar

  • Infrastruktur först – Installera grundläggande infrastruktur (kanalisation, centraler, etc.) för hela området men montera laddboxar efterhand

  • Komplett installation – Installera laddboxar på samtliga eller många platser direkt


Valet av strategi påverkas av föreningens ekonomi, fysiska förutsättningar och förväntad utvecklingstakt av elbilsinnehavet.


Tekniska lösningar och kapacitet


Valet av teknisk lösning är avgörande för både funktion och framtidssäkerhet.


Olika typer av laddlösningar


På marknaden finns flera typer av laddlösningar:


  • Vanliga vägguttag (Schuko) – Olämpliga för regelbunden elbilsladdning på grund av brandrisk och låg effekt

  • Laddboxar/laddstationer – Speciellt utvecklade för säker elbilsladdning (3,7-22 kW)

  • Snabbladdare – Höga effekter (50+ kW), dyra och sällan relevanta för bostadsrättsföreningar


För bostadsrättsföreningar rekommenderas nästan alltid dedikerade laddboxar som uppfyller säkerhetskraven i SS-EN 61851.


Laddeffekter och kapacitetsbehov


Laddlösningarna delas in efter effekt:


  • Normalladdning (3,7-11 kW) – Vanligast i bostadsrättsföreningar 1-fas 16A (3,7 kW) – Räcker för de flesta vardagsbehov

  • Snabbare laddning (11 kW) - Passar för de med längre daglig körsträcka 3-fas 16A 

  • Semisnabb laddning (22 kW) – Sällan nödvändig i bostadssammanhang

  • Snabbladdning (50-350 kW) – Inte aktuellt för brf


Viktigt att beakta är att många elbilar har inbyggda begränsningar i laddeffekten de kan ta emot, särskilt vid 1-fasladdning.


Lastbalansering och smartare system


För att hantera begränsad elkapacitet finns smarta styrsystem:


  • Statisk lastbalansering – Maximal laddeffekt per box begränsas till ett fast värde

  • Dynamisk lastbalansering – Tillgänglig effekt fördelas automatiskt mellan aktiva laddboxar

  • Fasbalanserad laddning – Systemet fördelar belastningen jämnt mellan faserna

  • Integrerad fastighetslastbalansering – Tar hänsyn till fastighetens totala elförbrukning


Ju fler laddplatser som installeras, desto viktigare blir avancerad lastbalansering.


Kabelinfrastruktur och installation


Planeringen av den fysiska infrastrukturen är avgörande:


  • Dimensionering av kablar för framtida behov (även om man börjar med lägre effekt)

  • Planering av kabelvägar och markarbeten

  • Placering av centraler och styrutrustning

  • Framtidssäkring genom förberedelse av tomrör och extra kapacitet



Ekonomi och finansiering


Laddinfrastruktur är en investering som kräver ekonomisk planering.


Typiska kostnadsnivåer


Kostnaden varierar kraftigt beroende på befintliga förutsättningar och val av system:


  • Grundläggande infrastruktur (elcentraler, kanalisation): 5 000-15 000 kr per parkeringsplats

  • Laddbox med installation: 10 000-25 000 kr per plats

  • Markarbeten: Kan variera från några tusen till tiotusentals kronor per plats

  • Lastbalansering och styrsystem: 2 000-5 000 kr per laddplats


Total investeringskostnad: Typiskt 15 000-40 000 kr per laddplats beroende på förutsättningar.


Finansieringsmodeller


Bostadsrättsföreningar kan välja mellan olika finansieringsmodeller:


  • Föreningsfinansiering – Föreningen tar hela investeringen

  • Delad finansiering – Föreningen tar grundinvesteringen, medlemmar betalar laddboxar

  • Användarprincipen – De som vill ha laddplats betalar hela kostnaden

  • Operatörsmodellen – Extern part installerar, äger och driver laddinfrastrukturen


Varje modell har för- och nackdelar gällande rättvisa, kontroll och ekonomisk belastning.


Bidrag och stöd


Det finns flera stödformer att söka:


  • Ladda-hemma-stödet – Periodvis tillgängligt stöd för laddinfrastruktur i flerbostadshus

  • Klimatklivet – Naturvårdsverkets investeringsstöd för klimatåtgärder

  • Kommunala stöd – Vissa kommuner erbjuder egna stöd för laddinfrastruktur


Stödnivåerna varierar över tid, från 20% upp till 50% av investeringskostnaden.


Driftsekonomi och återbetalningstid


För föreningens långsiktiga planering bör man beakta:


  • Driftskostnader – El, underhåll, administration, molntjänster för debiteringssystem

  • Intäkter – Debitering av laddning, eventuellt höjd parkeringsavgift

  • Återbetalningstid – Typiskt 5-10 år beroende på nyttjandegrad och prismodell



Juridiska aspekter och tillstånd


Installation av laddinfrastruktur medför flera juridiska överväganden.


Beslutskrav inom föreningen


Beroende på omfattning och finansieringsmodell kan olika beslutsformer krävas:


  • Styrelsebeslut – Räcker normalt om investeringen ryms inom budget och inte innebär väsentlig förändring

  • Stämmobeslut – Rekommenderas vid större investeringar eller ändrad användning av gemensamma ytor

  • Kvalificerad majoritet – Kan krävas om installationen utgör väsentlig förändring av föreningens fastighet


Upplåtelseformer för laddplatser


Föreningen kan välja mellan olika upplåtelseformer:


  • Hyresavtal – Flexibelt men ger svagare besittningsskydd

  • Bostadsrätt – Ger starkt besittningsskydd men mindre flexibilitet

  • Nyttjanderättsavtal – Mellanalternativ med viss flexibilitet


Avtalen bör reglera ansvar, kostnader, uppsägningsvillkor och överföringsmöjlighet vid försäljning.


Bygglov och andra tillstånd


Kontrollera följande tillståndskrav:


  • Bygglov – Krävs ibland för laddstolpar eller större infrastrukturarbeten

  • Markägarens tillstånd – Nödvändigt om marken inte ägs av föreningen

  • Anmälan till eldistributören – Kan krävas vid större elkapacitetsökningar

  • Grävtillstånd – Behövs vid markarbeten på kommunal mark


Försäkringsaspekter


Informera föreningens försäkringsbolag om installationen och säkerställ att:


  • Installationen utförs enligt gällande föreskrifter

  • Försäkringen täcker eventuella skador relaterade till laddning

  • Ansvarsförhållanden är tydliga i avtal med medlemmar och eventuella externa parter



Genomförandeprocessen


Ett metodiskt genomförande säkerställer ett bra slutresultat.


Projektplanering


En strukturerad process inkluderar:


  • Tillsättning av arbetsgrupp/projektgrupp

  • Framtagande av tidplan med milstolpar

  • Ansvarsfördelning för olika projektdelar

  • Kommunikationsplan för löpande information till medlemmarna


Upphandling


Följande steg rekommenderas vid upphandling:


  1. Genomför förstudie för att fastställa behov och tekniska förutsättningar

  2. Ta fram förfrågningsunderlag med tydliga krav och specifikationer

  3. Inhämta offerter från flera leverantörer

  4. Utvärdera offerter baserat på pris, teknisk lösning och referenser

  5. Teckna tydligt avtal med vald leverantör


Installation och driftsättning


Under installationsfasen bör föreningen:


  • Utse kontaktperson för löpande kontakt med installatören

  • Genomföra regelbundna avstämningar under projektets gång

  • Säkerställa att alla berörda informeras om störningar

  • Planera för hur parkeringssituationen ska lösas under installationstiden

  • Genomföra strukturerad besiktning och funktionstest innan godkännande



Förvaltning och drift


Efter installationen börjar den löpande förvaltningen som kräver planering.


Ansvar och organisation


Tydlig ansvarsfördelning behövs för:


  • Daglig drift och övervakning av systemet

  • Felanmälan och kontakt med serviceleverantör

  • Användaradministration och behörigheter

  • Debitering och ekonomisk uppföljning


Service och underhåll


Regelbundet underhåll säkerställer långsiktig funktion:


  • Serviceavtal med leverantör eller annan kompetent part

  • Årlig kontroll av elsäkerhet

  • Regelbunden funktionskontroll av laddboxar och styrsystem

  • Rengöring av laddstationer och kontaktdon


Felavhjälpning


Rutiner för felavhjälpning bör omfatta:


  • Tydlig rutin för felanmälan från användare

  • Prioriteringsnivåer för olika typer av fel

  • Avtal med servicepartner om inställelsetider

  • Reservlösningar vid längre driftstopp



Debitering och betalningslösningar


Korrekt debitering av elförbrukning är avgörande för föreningens ekonomi och rättvisa mellan medlemmar.


Debiteringsmodeller


Föreningen kan välja mellan olika debiteringsmodeller:


  • Tidsbaserad debitering – Fast kostnad per timme (enkel men mindre rättvis)

  • Energibaserad debitering – Debitering per kWh (kräver MID-godkända elmätare)

  • Kombinerad debitering – Fast grundavgift plus energikomponent

  • Schablonmodell – Fast månadsavgift oavsett förbrukning (enkel men kan uppmuntra överförbrukning)


Ju mer exakt debiteringen är, desto rättvisare fördelning av kostnader.


Tekniska lösningar för debitering


För mätning och debitering finns olika lösningar:


  • Inbyggda mätare i laddboxar – Många modernare laddboxar har inbyggd mätning

  • Separata elmätare – Installation av separat elmätare per laddplats

  • Molnbaserade debiteringssystem – Automatiserad avläsning och debitering

  • RFID-kort eller app-lösningar – För identifiering av användare


Prissättning och taxor


Vid prissättning bör föreningen överväga:


  • Självkostnadsprincipen – Täckning av elkostnad plus administrationsavgift

  • Marginal för framtida underhåll – Liten påslag för att bygga underhållsfond

  • Differentierad taxa – Olika pris dag/natt eller vardag/helg för att styra beteende

  • Jämförelse med publika laddstationer – Föreningens pris bör normalt vara lägre



Framtidssäkring och skalbarhet


Laddinfrastrukturen bör planeras för att kunna möta framtida behov.


Teknisk skalbarhet


För att uppnå teknisk framtidssäkerhet bör föreningen:


  • Dimensionera eldragningar för framtida utbyggnad

  • Installera extra tomrör vid markarbeten

  • Välja öppna system som kan utökas med olika fabrikat

  • Säkerställa att styrsystem kan hantera fler laddpunkter än de initialt installerade


Juridisk och organisatorisk flexibilitet


Framtidssäkring omfattar även icke-tekniska aspekter:


  • Avtal som möjliggör förändring av villkor över tid

  • Flexibla upplåtelseformer som kan anpassas efter ändrade behov

  • Regelverk som enkelt kan uppdateras när tekniken utvecklas

  • Ansvarsfördelning som fungerar även med fler användare


Nya tekniker på horisonten


Håll bevakning på tekniker som kan påverka framtida lösningar:


  • Vehicle-to-Grid (V2G) – Elbilar som kan leverera ström tillbaka till fastigheten

  • Trådlös laddning – Induktiv laddning utan fysisk kontakt

  • Smart Grid-integration – Samverkan med elnätet för optimal belastning

  • Energilagring – Kombination med stationära batterilager för lastutjämning



Vanliga fallgropar att undvika


Lär av andras erfarenheter genom att undvika dessa vanliga misstag.


Underdimensionering


Ett vanligt misstag är att bygga för nuläget istället för framtiden:


  • För få laddpunkter installeras initialt

  • Elkapaciteten dimensioneras utan marginal

  • Lastbalanseringen klarar inte framtida utbyggnad

  • Kabelvägar och kanalisation blir otillräckliga


Otillräcklig planering


Bristfällig planering leder ofta till:


  • Oförutsedda kostnader för markarbeten och dragning av el

  • Fel placering av laddboxar i förhållande till parkeringsmönster

  • Bristande samordning med andra planerade åtgärder i fastigheten

  • Suboptimering genom fokus på initial kostnad istället för livscykelkostnad


Bristande användarinformation


För att undvika frustrerade användare:


  • Ge tydliga instruktioner om hur laddboxarna fungerar

  • Informera om debiteringsprinciper och kostnader

  • Skapa tydliga rutiner för felanmälan och support

  • Utbilda medlemmar i effektiv laddningspraxis


Oklara ansvarsförhållanden


Bristande tydlighet om ansvar leder till konflikter:


  • Vem ansvarar för skador på laddboxar?

  • Vad händer vid överlåtelse av lägenhet/parkeringsplats?

  • Vem hanterar tekniska problem och uppdateringar?

  • Hur regleras tvister om debitering?



Checklista och handlingsplan


För att komma igång med laddinfrastrukturprojektet, följ denna stegvisa process.


Initial planering (1-3 månader)


  • Tillsätt arbetsgrupp med ansvariga

  • Genomför medlemsenkät om intresse och framtida behov

  • Utred fastighetens elkapacitet och förutsättningar

  • Informera medlemmar om planerna

  • Ta fram preliminär budget och finansieringsmodell


Förstudier och beslut (2-4 månader)


  • Genomför teknisk förstudie, eventuellt med konsultstöd

  • Ta fram olika alternativ för omfattning och teknisk lösning

  • Utred juridiska förutsättningar för valda alternativ

  • Undersök möjligheter till bidrag och stöd

  • Fatta formellt beslut i styrelse och/eller stämma


Upphandling (1-3 månader)


  • Ta fram förfrågningsunderlag

  • Inhämta och utvärdera offerter

  • Förhandla avtal med vald leverantör

  • Informera medlemmar om tidplan och störningar

  • Söka relevanta tillstånd och göra anmälningar


Genomförande (1-6 månader)


  • Projektstart och etablering

  • Löpande projektledning och uppföljning

  • Regelbunden information till medlemmar

  • Besiktning och funktionskontroll

  • Driftsättning och utbildning


Efter installation (löpande)


  • Utvärdera projektgenomförandet

  • Etablera rutiner för drift och underhåll

  • Följ upp ekonomiskt utfall

  • Planera för eventuell nästa utbyggnadsetapp

  • Löpande användarinformation och support



Sammanfattning


Installation av laddinfrastruktur för elbilar är en komplex process som kräver noggrann planering och genomförande. Genom att:


  1. Kartlägga nuvarande och framtida behov

  2. Välja rätt tekniska lösningar

  3. Planera för ekonomiskt hållbar finansiering

  4. Säkerställa juridisk korrekthet

  5. Genomföra professionell upphandling och installation

  6. Etablera effektiva rutiner för drift och underhåll


kan bostadsrättsföreningar skapa en framtidssäkrad laddinfrastruktur som möter medlemmarnas behov och ökar fastighetens attraktivitet och värde.


Hur Erbo kan hjälpa


Behöver din bostadsrättsförening hjälp med att planera och genomföra installation av laddinfrastruktur? Erbo erbjuder:


  • Oberoende rådgivning om tekniska lösningar

  • Behovsanalyser och dimensionering

  • Projektstöd genom hela processen

  • Upphandlingsstöd och leverantörsbedömning

  • Ekonomiska kalkyler och bidragsansökningar


Kontakta oss för en kostnadsfri initial konsultation om hur vi kan hjälpa just er förening med laddinfrastruktur.

Relaterade artiklar

Certifiering av gröna fastigheter - vägen till miljöklassning för Brfer

Ventilationsoptimering i flerbostadshus - energibesparing och inomhusmiljö

Energieffektivisering i bostadsrättsföreningar - en komplett guide

bottom of page